NTP-MTTD-19-0227 Befejeződött az NTP-MTTD-19-0227 tehetséggondozó program 2019 októberében kezdődött és 2020 decemberében fejeződött be a természettudományos tehetséggondozó programunk. A pályázati programban 30 (12-18 éves) tanuló és három pedagógus vett részt. A diákoknak lehetőségük volt a környezetvédelem és a fenntarthatóság témakörében plusz ismereteket szerezni. A programban részt vevő tanulók fő tevékenységi formája a projektmunka volt, melynek során háromfős csoportokban dolgoztak. Céljaink között szerepelt, hogy a résztvevők mélyreható ismereteket szerezzenek a hulladékok típusairól, ártalmatlanításáról. Tudatosítottuk a fiatalokban a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát. A program eredményeként tárgyiasult alkotások készültek. A tanulók egy része figyelemfelkeltő plakátot készített különböző anyagok újrahasznosításáról. A plakátok témája: Üveg -; Fém -, Italos karton -, Papír - és Műanyag újrahasznosítása. A tanulók másik csoportja tárgyakat, eszközöket, játékokat (vonat, hajó, karácsonyfa, gitár, ékszerek, madáretető, persely, táska, kupakokból kép) készített újrahasznosítható anyagokból (újságpapír, PET palack, kupak, alumínium doboz, fa). Az elkészült tárgyiasult alkotásokból a gimnázium bemutatótermében szerveztünk kiállítást, így az iskola összes tanulójának a figyelmét felhívjuk az újrahasznosításra. A legügyesebb tanulók könyvjutalomban részesültek. A foglalkozások többsége a tanterem fala között zajlott, de több olyan tevékenység is volt, melyek a szabadban valósultak meg. Ilyen tevékenységek voltak: zajszintmérés, talajvizsgálat, komposztáló karbantartása, Szinva-patak élővilágának vizsgálata, a Bükk hegység növény- és állatvilágának megismerése. Emellett egy interaktív foglalkozásra is sor került, melyen a hozzátartozók is megismerhették a tehetséggondozó programot. 2020. szeptember 29-én egész napos kiránduláson vettünk részt Poroszlón, a Tisza-tavi Ökocentrumban, ahol megtekintettük Európa legnagyobb édesvizű akváriumrendszerét, vidrák látványetetését, hüllő és kétéltű kiállítást. Látogatásunkkor megtekinthettük a vidra látványetetését is. Az akvárium élővilágának megtekintése után a főépület további kiállításait nézte meg a csoport. A főépület körbejárása után a több mint hét hektár területű szabadidőpark állatait tekintettük meg. A szabadidőpark területén közelről figyelhettük meg az itt lakó állatok életét, viselkedését. A program kezdetén és végén egy tudásszintmérő feladatlapot töltöttek ki a diákok. A csaknem másfél éves tehetséggondozó munkánk eredménye abban is megmutatkozik, hogy a tanulók tudása a környezetvédelem területén javult.
Környezeti attitűd formálása a Diósgyőri Gimnáziumban Környezetünk és az ott élő növény- és állatvilág megóvása egyre nagyobb szerepet kap társadalmunkban. Éppen ezért a tehetséggondozó program célja, hogy a résztvevő kiválasztott diákok minél több ismeretet szerezzenek a környezetvédelemről. A 2012-ben megjelent Nemzeti Alaptantervben a fenntarthatóság, környezettudatosság kérdése fontos fejlesztési területként, nevelési célként jelenik meg. Ehhez igazodva célunk megfelelő környezeti attitűd és környezettudatos magatartás kialakítása. A program segítségével közelebb hozhatjuk a tanulókhoz a természet szeretetét, mivel célként lebeg előttünk, hogy a környezetért tenni akaró felnőtteket neveljünk a ma diákjaiból. A kiválasztott diákok ezen a területen eddiginél sokkal mélyrehatóbb tudást szereznek, esetleg jövőbeni pályájuknak is választhatják az ezzel kapcsolatos területeken végzett szakértői munkát. A program során végzett projekt- és csoportmunka elvégzésében a Zöld útipakk és a Belefulladunk oktatócsomagok anyagát dolgozzuk fel. A tehetséggondozó program egyik fő módszere a projektmunka. A diákok 10 részprojektet dolgoznak fel, melyek a következők: - Levegőszennyezés, - Vízszennyezés, - Talajszennyezés, - Biológiai sokféleség, - Papír újrahasznosítása, - Fém újrahasznosítása, - Üveg újrahasznosítása, - Veszélyes anyagok újrahasznosítása, - Műanyag újrahasznosítása, - Szerves hulladék újrahasznosítása. Emellett alkalmazott módszerek még a csoportmunka, a kiselőadás, cikkek elemzése, érvelés és a vita. Ezzel a tanulók gyakorolhatják, hogyan tudnak csoportban dolgozni, hogyan tudják megvédeni álláspontjukat egy vitában vagy hogyan tudnak érvelni egy környezetvédelmi döntés mellett vagy ellen. A programban részt vevő tanulók fő tevékenységi formája a projektmunka, melynek során csoportokban dolgoznak. A közösen végzett munka hozzájárul az önismeret fejlesztéséhez, mivel a tagjai felmérik saját hozzájárulásukat a csoport eredményéhez és egymást is jobban megismerik. Ez a munkaforma különböző kompetenciák erősítésében is meghatározó (kapcsolatteremtés, együttműködésre való képesség, lényeglátás, kreativitás, önálló vélemény kialakítása). A tanulók nagyobb aktivitással vesznek részt a foglalkozásokon, fejlődik gondolkodásmódjuk, kreativitásuk, kommunikációs képességük. Az elvégzett projekt végén mindig valamilyen produktum keletkezik (előadás, kiállítás, poszter). A program megvalósítása során több tevékenység is a tantermek falain sőt egyes esetekben az iskola falain kívül kerül elvégzésre. A könyvtárlátogatás, a tanulók szabadban (iskola udvara, Szinva-patak medre) eltöltött ideje mind hozzájárul a környezet alaposabb megismeréséhez és a szabadidő hasznos eltöltéséhez. Az egész napos kirándulás (Tisza-tavi Ökocentrum) programjai alkalmasak a feltöltődésre, a kikapcsolódásra. A programba több olyan tevékenység is szerepel, melyek az iskola falain kívül végezhetők. A tanulók jelenleg kevés időt töltenek a szabadban tanulással. A komposztáló használata, a Szinva-patak élővilágának vizsgálata, a város különböző pontjain zajszennyezés mérése, a talajvizsgálatok mind-mind olyan tevékenység, amivel a középiskolás tanulók élmény- és felfedezés központúságát biztosítják. Emellett a Tisza-tavi Ökocentrum meglátogatása és az ott tervezett programok szintén hozzájárulnak a természet alaposabb megismeréséhez. A környezeti nevelésre épülő programunk a természettudományos tárgyak (földrajz, fizika, biológia, kémia) mindegyikéhez kapcsolódik a különböző tevékenységek, mérések elvégzésével. A rövid távú eredményeink között szerepel, hogy a résztvevők mélyreható ismereteket szereznek elméleti és gyakorlati síkon egyaránt a választott témában. Pontos képet kapnak a hulladékok típusairól, ártalmatlanításáról. Tudatosítjuk a fiatalokban a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát, így minél többen fogják ezt otthonukban is alkalmazni ezzel csökken a hulladék mennyisége és a környezet károsítása. TERVEZETT TÁRGYIASULT ALKOTÁSOK: A projektben részt vevő tanulók vagy összefoglalókat, figyelemfelkeltő plakátokat készítenek a különböző anyagok újrahasznosításáról, vagy a hulladékból különböző tárgyakat, eszközöket készítenek, amit kiállításon mutatnak be. |