NTP-TEHETSEG-23-0264 Befejeződött a komplex tehetséggondozó program 30 diák részvételével valósítottuk meg az NTP-TEHETSEG-23-0264 kódszámú komplex tehetséggondozó programunkat. A program során összesen 120 óra tehetséggondozó foglalkozáson vehettek részt a környezetvédelem, az angol nyelv, a matematika, az informatika és a történelem terén tehetséges diákok. A tehetségterületeken való fejlesztés mellet olyan általánosabb kompetenciák alakítása is középpontba került, mint a kreativitás, a kommunikációs készség, a probléma megoldás vagy a kooperáció.
A program utolsó szakaszában egy tehetséggondozó tábor került megvalósításra, ahol a fejlesztő foglalkozások mellett közösségi programukon is részt vehettek a diákok, illetve a különböző tehetségterületeken együttműködve kidolgozták a program tárgyiasult alkotásaként megszülető kiadvány anyagát.
A kétnyelvű (magyar-angol) kiadvány a program központi témájául szolgáló ember és víz kapcsolatát dolgozza fel. A diákokhoz, illetve a Diósgyőri Gimnáziumhoz kapcsolódó Szinva és Balaton tekintetében a vízminőség kérdését, a víz fontosságát, a víztisztaság megörzését és történeti témákat jár körül a kiadvány. Emellett a pályázati programot is bemutatja.
A program vállalt elemeként egy összefoglaló kisfilm is készült a megvalósításról, valamint a szülők és hozzátartozók részére egy interaktív programot is tartottunk, melyen megismerkedhettek a tehetséges gyermekeik fejlesztését szolgáló módszerekkel, saját ismereteiket is mérhették a program központi témájában, valamint kipróbálhatták a gyermekeik által is végzett feladatokat (pl.: vízminőség mérés és elemzés).
A pályázatban elnyert 4 000 000 Ft egy részét eszközbeszerzésre fordíthattuk, aminek segítségével a program megvalósításához szükséges eszközök mellett a tehetséggondozásban hosszabb távon is használható dolgokat (pl.: mikroszkóp, digitalizáló tábl, stb.) tudtunk vásárolni.
Fotók
Videó Elkezdődött új, komplex tehetséggondozó programunk A 2023/2024. tanévben is folytatódnak tehetséggondozó programjaink. Az NTP-TEHETSEG-23-0264 azonosító szúmú pályázatunk 4 millió forint támogatásban részesült, így a tanév során egy komplex, több tehetségterületet érintő fejlesztést tudunk megvalósítani.
A pályázati program célja, hogy a kiválasztott diákok a saját tehetségterületükön (környezetvédelem, matematika, informatika, angol nyelv és történelem) a tehetséggondozó foglalkozások segítségével tovább fejlődjenek, ugyanakkor más, fontos kompetenciáik is alakuljanak (pl.: kommunikáció, együttműködés, problémamegoldás) az egyéb fejlesztő foglalkozások, valamint a közös produktum létrehozása során. További célja a programnak, hogy a tehetséggondozáson, a fejlesztésen túl közösségi élményt, kikapcsolódási, feltöltődési lehetőséget biztosítson (elsősorban a tábor alkalmával) a tehetséges diákok számára.
A közös produktum létrehozása során megtapasztalhatják a diákok a különböző tudományterületek összekapcsolódását, annak hasznosságát, fejlődhet kooperációs képességük, valamint bepillantást nyerhetnek más tudományterületek ismeretanyagába, módszereibe, ezáltal szélesedhet látókörük. Összességében érzékenyebbé, elkötelezettebbé válnak a környezetvédelem iránt.
A program során tárgyiasult alkotásként, produktumként egy kis kiadványt készítenek el a diákok. Ennek témája az emberi életformák vízre gyakorolt hatása. Azaz a környezetvédelmi területtel foglalkozó diákok kutatási eredményei, mérési adatai adják a tartalmi részt. Mivel a kiadvány kétnyelvű lesz (angol-magyar), így az angol nyelvi kompetenciák fejlesztésén túl a produktum létrehozásánál is megjelenik ez a tudományterület. A tehetséggondozó foglalkozások során a környezetvédelem és az angol nyelv egyébként is összekapcsolódik, mivel e két területen ugyanannak a 12 diáknak a fejlesztése történik majd. A környezetvédelmen belül eleve több tudományterület (biológia, kémia, földrajz) van jelen. A matematikában tehetséges diákok feladata lesz az adatelemzés, melynek informatikai alapjait, valamint a kiadvány szerkesztési feladatait az informatikai területtel foglalkozó diákok fogják elkészíteni. A történelem területén tehetséges diákok is a tehetséggondozó foglalkozások egy részében helytörténeti oldalról megközelítve, de ugyancsak foglalkoznak a víz témakörével. A kiadvány elkészítése során az egyes területek összekapcsolódva jelennek meg, így nemcsak elszigetelve, a saját részfeladataikat kell megoldaniuk a diákoknak, hanem együtt kell működniük a más területen dolgozókkal, bele kell látniuk az ő tudományterületükbe is, így a program végére abban is bővebb ismeretekkel rendelkezhetnek majd.
Szakköri formában 12 fő környezetvédelmi és angol nyelvi tehetséggondozó foglalkozásokon vesz majd rész. További 6-6 fő részvételével informatikai, matematikai és történelmi tehetséggondozó szakkör valósul majd meg. Mind a 30 diák számára pedig 20 órányi kompetencia fejlesztő, közösségformáló szakköri foglalkozás is megtartásra kerül.
A Balatonfenyvesi Ifjúsági Táborban tervezzük megvalósítani a tehetséggondozó tábort. Az egy hetes program során a diákok délelőttönként 3-3 órában egyrészt a saját tehetségterületükön vesznek részt fejlesztő foglalkozásokon, másrészt pedig vegyes csoportokban a közös produktum, a kiadvány összeállításának utolsó szakaszát valósítják meg. A délutáni időszakban, napi 4-4 órában részben közösségi, szabadidős tevékenységekben vehetnek rész a diákok, másrészt pedig a programot bemutató 2 perces kisfilm elkészítésére is ezen időszakban kerül majd sor.
|