DIÁKÉLET ALAPÍTVÁNY

Támogasson, hogy támogathassunk! Kérjük, ajánlja fel adója 1%-át!

Adószám: 18404478-1-05

Partnereink









NTP-INNOV-21-0189
Befejeződött az NTP-INNOV-21-0189 tehetséggondozó program

2021 szeptemberében kezdődött és 2022 júniusában fejeződött be a komplex tehetséggondozó programunk. A pályázati programban 21 (13-17 éves életkorú) középiskolai tanuló vett részt.

A program megvalósítása során három tudományterület kompetenciafejlesztését kapcsoltuk össze: természettudományos, digitális és idegen nyelvi kompetencia. A természettudományos ismeretek közül a földrajzra tettük a hangsúlyt. Időjárási elemek mérése, folyók felszínformálása, erdőterületek változása, a változások okainak feltárása. A diákok lakhelyének (Miskolc) turisztikai bemutatása, a város fejlődése.

 

videó-1.videó-2.videó-3.videó-4.

 

A digitális kompetenciák fejlesztésénél előtérbe helyeztük az adatok bevitelének, értékelésének elsajátítását. Összekapcsoltuk a 3D nyomtató kezelését és annak felhasználási területeit a természettudományokkal. A folyók felszínformálásának bemutatására videókat készítettek és szerkesztettek a tanulók. Miskolc értékeinek bemutatására a diákok által készített leporelló készült. Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésénél fontos volt a szókincs bővítése cikkek és videók elemzése.

A tevékenységek szorosan kapcsolódtak egymáshoz, és nagymértékben hozzájárultak a komplex szemlélet kialakításához. Az időjárásállomásról adatokat leolvasva a diákok elemezték, kiértékelték azokat, majd saját következtetéseket vontak le a korábban megtanult ismereteket felhasználva. Az internetes keresések során számtalan olyan eset van, amikor csak angol nyelvű cikkből vagy szakirodalomból tudnak tájékozódni a gyerekek. Ezért nagy szükség volt arra, hogy meg tudják érteni és ki tudják szűrni a cikk mondanivalóját, tételmondatait és azokat le tudják fordítani anyanyelvükre. Ez igaz mind a város turizmusáról, élővilágáról, földrajzi elhelyezkedéséről szóló cikkekre. Fontosnak tartottuk a diákok kritikus gondolkodásának kialakítását is. Kulcsfontosságú volt, hogy helyesen tudjanak bizonyos szempontok alapján információt keresni és megértsék a cikk tartalmát is. Az ismeretek elsajátítása és alkalmazása párhuzamosan zajlott, így a diákok jobban elmélyítik ismereteiket a témában. A 3D nyomtatott térkép tervezése során a földrajzból megtanult ismeretekre kellett hagyatkozni.

Egész napos kirándulásokon vettünk részt 2022. március 31-én a debreceni AGORA Tudományos Élményközpontban, majd 2022. május 11-én a poroszlói Tisza-tavi Ökocentrumban.

Látogatásunk alkalmával kémiai kísérleteket tekintettünk meg, valamint a csoport tagjai maguk is végeztek kísérleteket az élményközpont laborjában. Emellett a diákjaink különböző interaktív játékokkal ismerkedtek meg (Tekerj!, Greenbox, Homokozó 2.0, Pinwall, Lenz-ágyú, NI-híd, Ördöglakatok, Vízesés, Tükörlabirintus, Robotfoci). A program része a DigITér Debrecen Digitális Élményközpont meglátogatása, ahol megismertük a robotok működését.

A Tisza-tavi Ökocentrumban megtekintettük Európa legnagyobb édesvizű akváriumrendszerét, vidrák látványetetését, hüllő és kétéltű kiállítást. Látogatásunkkor megtekinthettük a vidra látványetetését is. Az akvárium élővilágának megtekintése után a főépület további kiállításait nézte meg a csoport. A főépület körbejárása után a több mint hét hektár területű szabadidőpark állatait tekintettük meg. A szabadidőpark területén közelről figyelhettük meg az itt lakó állatok életét, viselkedését.

 

videó-5.

 

Képgaléria

 

Komplex tehetséggondozás a Diósgyőri Gimnáziumban

A program megvalósulása során a tanulók 144 órás tanórán kívüli, új kezdeményezésű természettudományos komplex tehetséggondozó programban vesznek részt. Az egy év során a természettudományos kompetenciák mellett nagy hangsúlyt fordítunk a digitális és az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére is. Fontosnak tartjuk a kommunikáció fejlesztését magyar és idegen nyelven, hogy minél többen megismerhessék a tanulók által elvégzett tevékenységeket és azok produktumait. Az új ismeretek elsajátítása során előtérbe helyezzük az élmény és felfedezésközpontú tevékenységeket. Vállaljuk a szülők, hozzátartozók bevonásával történő legalább 4 órás interaktív, élmény alapú csoportos foglalkozás megtartását, legalább 2 perces rövidfilm készítését, hagyományos vagy online kiállítás szervezését, a tehetséggondozó program tematikájához kapcsolódó 1 napos tanulmányi út szervezését. A program végének zárásaként tárgyiasult alkotások készülnek, melyeket az intézmény összes tanulójával megismertetünk.

A tehetséggondozó program célja különböző tudományterületek összekapcsolása. A foglalkozások jelentős része a természettudományos kompetenciák fejlesztésére épül. Ehhez szorosan kapcsolódik a digitális és az idegen nyelvi (angol) kompetenciák elmélyítése. Az elmúlt évtizedek során sokat hallhattunk a klímaváltozásról, az időjárási elemek egyre szélsőségesebb előfordulásáról. A program során beszerzett eszközökkel, mérésekkel a tanulók saját maguk is tapasztalhatják ezeket a szélsőségeket. Az adatok angol nyelvű kiértékelése és feldolgozása során a diákok digitális és idegen nyelvi tudása is jelentősen bővül. A 3D nyomtató használatával tudatosítjuk tanulókban a természettudomány és a műszaki tudományok közti szoros kapcsolatot.

Az intézményben tanuló diákok közül sokan érdeklődnek a természettudományok iránt, ezt jól mutatja az is, hogy versenyeken is szívesen megmérettetik magukat. A program során használt eszközökkel még közelebb hozhatjuk a diákokhoz a tudományt és megmutathatjuk nekik, hogy az egyes tudományok milyen sok szállal kötődnek egymáshoz.

A pályázat programja több ponton is kapcsolódik a pályázati kiírásban megjelölt célkitűzésekhez. A komplex tehetséggondozó programunk célja, hogy a tehetséges tanulók természettudományos, digitális és idegen nyelvi kompetenciáit erősítsük. Fontosnak tartjuk a programban részt vevők személyiségének, a tehetséges tanulók erős oldalának fejlesztését. Emellett a szociális kapcsolatok fejlesztésére is törekszünk csoportmunkával. A programunk olyan innovatív intézményi program, melynek keretin belül a tanulók folyamatos méréseket végeznek, így nem a hagyományos frontális módon zajlik az ismeretek elmélyítése.

A projekt teljes mértékben megfelel a pályázati kiírásban megfogalmazott célkitűzéseknek. Olyan középiskolás diákok bevonása történik a programba, akik tehetséget és affinitást éreznek magukban – és ezt a szakemberek is igazolják a kiválasztási módszereken keresztül – a természettudományok iránt.

Az egyéves program alatt a tanulók háromfős csoportokban dolgoznak. A program során hét témakör elméleti és gyakorlati feldolgozása történik:

1. Mérés az időjárás állomáson: Csapadék

2. Mérés az időjárás állomáson: Hőmérséklet

3. Mérés az időjárás állomáson: Páratartalom, szél

4. Vizes kísérletek: kísérletek a terepasztalon

5. 3D nyomtató a természettudományos oktatásban

6. Miskolc turizmusa

7. Erdőterületek változása Miskolc környéki hegyekben.

Az egyes témák során olyan fontos kérdésekkel foglalkozunk, hogy hogyan változnak az időjárási elemek a klímaváltozás hatására, hogyan változott a Miskolc környéki hegyek erdőterülete az elmúlt évszázadok alatt az emberi tevékenység hatására. Hogyan használható a 3D nyomtató a természettudományos oktatásban? Milyen természeti és kulturális értékekkel rendelkezik Miskolc, amit érdemes bemutatni egy külföldinek? A felszíni vizek hogyan alakítják a tereptárgyakat?

A pedagógusok igyekeznek minél több módszerrel felhívni a tanulók figyelmét. Alkalmazott módszerek: projektmódszer, csoportmunka, kiselőadás, cikkek elemzése, vita. Folyamatosan nyomon követjük az időjárási elemek változását napi több alkalommal történő adatleolvasással. Emellett egy közeli folyó (Sajó) vízszintjének változását is figyelemmel kísérjük az egy év során. Ezt a vízügyi honlap segítségével végezzük el. Az erdőterületek változását nyomon követjük az első katonai felméréstől (1782-1785) napjainkig. Ebben az interneten elérhető térképek lesznek segítségünkre. A terepasztal segítségével tudjuk modellezni a folyók felszínformálását.

Meglátogatjuk a debreceni Agora Tudományos Élményközpontot. A program végén posztereken mutatják be az időjárás állomáson végzett mérések eredményeit, a Sajó vízállásának változását, az erdőterület változását. Leporellót készítenek Miskolc természeti és kulturális nevezetességeiből. Videógyűjtemény készül a folyók felszínformálásáról, amit az iskola honlapján mindenki számára elérhetővé teszünk.

RÖVID TÁVÚ EREDMÉNYEK: A résztvevők mélyreható ismereteket szereznek elméleti és gyakorlati síkon egyaránt a választott témában. Pontos képet kapnak az időjárási elemek típusairól, azok változásáról, a folyók felszínformálásáról. Tudni fognak számítógépen adatokat elemezni, értékelni. Az idegen nyelvi kompetenciák bővítésével szélesebb körű szókinccsel fognak rendelkezni társaiknál. A digitális kompetenciák fejlesztése hozzájárul az adatbevitel és adatérékelés elsajátításához, a 3D nyomtató kezelésének, felhasználási lehetőségeinek megismeréséhez, valamint a videókészítés és videószerkesztés sajátosságainak megtanulásához.

TERVEZETT TÁRGYIASULT ALKOTÁSOK:

- Videógyűjtemény készítése a folyók felszínformálásáról,

- Leporelló készítése a településünk turisztikai értékeinek bemutatásáról,

- 3D nyomtatóval készült Magyarország térkép, amelyen ábrázoljuk a nagyobb városokat és a domborzati sajátosságokat.